Stress betegnes generelt som to ting: den psykologiske reaktion af udefrakommende pres på den ene side og kroppens reaktion på presset på den anden side, hvilket involverer flere ting, lige fra stofskifte til muskler til hukommelse.

Nogle typer stress er nødvendige for alle levende væsener; det er de reaktioner vi har når vi de støder på og reagerer på udfordringer og usikkerheder. Opfattelsen af ​​fare opstiller et automatisk responssystem, kendt som kæmp-eller-flygt-responsen, der aktiveret gennem hormonelle signaler, forbereder dyr til at møde en trussel eller flygte fra den.

En stressende begivenhed – uanset om det er et eksternt fænomen som det pludselige møde med en slange på stien eller en intern begivenhed som frygten for at miste sit job, når chefen råber – udløser en kaskade af hormoner, inklusive adrenalin, der bølger gennem hele kroppen, giver hjertebanken og blodcirkulation for at understøtte hurtig handling, mobilisere fedt og sukker til hurtig energi, koncentrere opmærksomheden for at spore faren, forberede muskler til bevægelse og mere.

Stressreaktionen er fra naturens side beregnet til at løse kortsigtede, livstruende problemer, ikke længevarende vanskeligheder, såsom daglige trafikpropper eller ægteskabelige problemer. Det tager normalt lidt tid for kroppen at falde til ro, efter at stressresponsen er udløst. Langvarig eller gentagen ophidselse af stressresponsen, der er karakteristisk for det moderne liv, kan have skadelige fysiske og psykologiske konsekvenser, herunder hjertekarsygdomme, diabetes, angst og depression.

Sådan håndteres stress

I løbet af de sidste par årtier har et hav af undersøgelser vist værdien af ​​regelmæssigt at deltage i aktiviteter, der afskrækker stressresponsen på en eller anden måde.

Strategier til at reducere stress inkluderer meditation, yoga og anden fysisk aktivitet. Inden for et specifikt domæne kan folk prioritere opgaver og sætte egne grænser. At få hjælp fra familie og venner kan også lindre stress, men i mere alvorlige tilfælde kan det være bedst at få hjælp fra en professionel.

Da stressresponsen begynder i hjernen med opfattelsen af ​​fare eller det ukendte, mener forskere nu, at den mest basale og sandsynligvis mest effektive måde at standse stress på, er at ændre opfattelsen af ​​visse situationer, så de ikke ses som stressende til at begynde med.

Undersøgelser viser at det at kan hjælpe folk at se på visse oplevelser – såsom afsluttende eksamener – som krævende i stedet for som en trussel på liv og død. Det er det jo ikke. Ændring af tankegang minimerer ikke kun virkningerne af stress, viser studier, men forbedrer også ydelse og produktivitet.

Har du stress? Så søg hjælp her https://www.angstekspert.dk/symptomer-paa-stress/