Kan du huske dengang, Google havde et noget anderledes design, og man mest brugte søgemaskinen til at finde finurlig viden på de hjemmesider, der eksisterede? Den tid er langt væk nu.

Det kan være svært at tro for specielt unge mennesker, men visse IT-belæste personer kan nok huske, da man brugte Google til at søge efter viden, man endte med at finde på nogle knapt så kønne hjemmesider uden henvisninger til at verificere den information, der var på siden.

Tiden var også en helt anden, for hjemmesider blev for mange virksomheder brugt som et supplement til varekataloget eller den fysiske forretning, som man ofte anmodede besøgende på firmaets hjemmeside til at gå ned og kigge ind i.

Nu om dage kan man ikke forestille sig en virksomhed med respekt for sig selv, der ikke har en hjemmeside og nok lige så vigtigt, så har de dygtigste virksomheder lagt en strategi for, hvordan du lettest finder dem via en søgning på Google.

Google er blevet start-siden for både private og virksomheder, når de tænder deres respektive browsere for at søge efter viden og varer – og her vil virksomhederne gerne have, at de bliver fundet, når man søger efter det specifikke produkt eller den vide, som de udbyder.

Derfor er taktikken til at blive fundet blevet en helt videnskab, der er kendt som søgemaskineoptimering, der bliver forkortet “SEO”, som man sætter kyndige mennesker til at lægge en strategi til for sig eller selv forsøger at sætte sig ind i.

Det giver næsten sig selv, at den indsats er øget markant gennem de sidste par år, og SEO er i 2018 meget anderledes fra det, den var i 2005 og for den sags skyld også, som den var i 2015.